De IT’er: eindelijk deel van de onderneming?
IT-specialisten en ontwikkelaars weten het al langer: de organisatie waar ze werken staat of valt dankzij hun kennis en creaties. Stilaan is ook de rest van de onderneming mee, en evolueert IT van onbekende en onbeminde kostenpost naar felbegeerde partner. Een goede zaak, dat zeker, maar de evolutie brengt zo haar eigen uitdagingen met zich mee.
Als de Covid-pandemie één voordeel heeft, is het wel dat de IT-specialist zijn of haar verdiende plaats in de spotlights kreeg. IT-departementen wereldwijd zorgden er tijdens de lockdowns voor dat ondernemingen bleven functioneren en iedereen begon de kracht van digitalisering te zien. Zelfs de meest koppige bedrijfsleiders zetten digitale transformatie op de agenda.
1. Meer dan een kostenpost
Het dringt langzaamaan door dat IT meer kan zijn dan het departement dat kritieke toepassingen in de lucht houdt en de wachtwoorden reset. In nauwe samenwerking met de business kunnen ontwikkelaars collega’s uit andere departementen ontlasten, processen flexibeler of robuuster maken en klantenervaringen verbeteren.
Meer waardering: top! Maar dat betekent ook dat steeds meer mensen de weg vinden naar de deur van je departement. Als beheerder of ontwikkelaar is de kans groot dat je de laatste tijd in aanraking kwam met collega’s die je nooit eerder tegen het lijf liep. Plots hebben zij concrete vragen, waarvan ze verwachten dat je ze kan oplossen.
Dat is waarschijnlijk ook zo. Een RPA-implementatie kan Marie Claire van accounting ontlasten, een simpele chatbot gelinkt aan de productendatabase zou het marketingteam ten goede komen en waarom zou je de brave werkpaarden van sales geen toegang geven tot hun klantenrecords vanop de telefoon? Dergelijke digitaliseringsprojecten verhogen productiviteit en, als ze goed uitgevoerd zijn, tevredenheid.
2. Wie wil wat en waarom?
Maar wat wil Bertrand van accounting nu écht? Je kan niet verwachten dat hij de nodige IT-kennis bezit om zijn vraag te vertalen. Dus is het aan jou om meer dan ooit de taal van de business te spreken. Wanneer je code schrijft in het ijle, zonder goed en wel te weten wat Bertrand er precies mee hoopte uit te spoken, wordt niemand gelukkig.
Je hoeft natuurlijk niet alles te weten, maar een vage notie van wat je bedrijf doet en welke uitdagingen je collega’s mee kampen, helpt wel. Zo kan je alvast anticiperen op nieuwe functies, of zie je meteen dat een bepaalde vraag een one-off is en een ander project het potentieel heeft de manier waarop de boekhouding werkt voorgoed te veranderen.
3. Een babbel met impact
Wat betekent dat nu concreet? Je IT-skillset is heel waardevol, daar twijfelt niemand aan. Maar wat als je die kennis en ervaring kan combineren met een bescheiden achtergrond in andere aspecten van een moderne onderneming? Je hoeft daarvoor geen bijscholingen te volgen. Een gesprek met een collega waarin je eens echt probeert te ontdekken wat hij of zij de godganse dag doet, levert soms kennis op die je hele carrière relevant kan blijven. Misschien kan dat zelfs tijdens een stevige zakenlunch, waarvan je het bonnetje uiteraard binnenbrengt.
Als welkom zijeffect is de kans groot dat die kennis snel doorsijpelt in je werk. Gebruikers zijn sneller tevreden en jij moet minder bijsturen omdat de aanvankelijke projectomschrijving onduidelijk was. Ontwikkelaars en beheerders zijn te lang behandeld als aliens met een belangrijke maar onbegrijpelijke taak. Intussen begrijpen collega’s wel dat IT iets voor hen kan beteken. Aan jou om die handschoen op te nemen en de conversatie aan te gaan.