Skip to main content
IT recrutering

Hoe betere KPI’s het succes van je IT-recruitmentstrategie vergroten

KPI’s, ofwel Key Performance Indicators, associëren we niet meteen met rekrutering. Toch is het ook in recruitment belangrijk om de effectiviteit van je processen te meten. Voor recruiters zijn die KPI’s essentieel om inzicht te krijgen in hun wervingsprestaties en om een strategie te ontwikkelen die sterker aansluit bij de doelstellingen van het bedrijf.

In deze blog overlopen enkele KPI’s die nuttig zijn voor een recruitmentstrategie. En we vertellen hoe we hier bij CHRLY mee omgaan.

Tijd tot aanwerving

Deze KPI meet de tijd die nodig is om een kandidaat aan te werven. Van het moment waarop je de vacature plaatst of vanaf het eerste contact met een kandidaat tot de effectieve aanwerving. Zeker in IT, waar de vraag naar talent groot is, moet dit proces zo vlot mogelijk verlopen. Een dag langer wachten, kan genoeg zijn om je kandidaat naar de concurrentie te zien vertrekken. Bovendien zijn IT-projecten doorgaans erg belangrijk voor de organisatie, waardoor deze KPI ook impact heeft op het succes van de business.

Hoe CHRLY helpt: dankzij ons uitgebreid netwerk met kandidaten vinden we snel een professional die aan de behoeften van jouw organisatie beantwoordt. We stroomlijnen het volledige proces en kunnen ook helpen bij de administratie rond de aanwerving van een nieuwe werkkracht.

Gekwalificeerde kandidaten per vacature

Natuurlijk is het mooi meegenomen als een groot aantal kandidaten op je vacature reageert, maar hoeveel van die kandidaten komen werkelijk in aanmerking voor de job in kwestie? Hoe meer niet-gekwalificeerde professionals op je vacature afkomen, des te meer tijd je verliest en des te langer het rekruteringsproces zal duren. Voor je strategie betekent dit dat je ofwel de verkeerde verwachtingen stelt, ofwel je jobomschrijving moet verfijnen, ofwel via de verkeerde kanalen naar IT-talent zoekt.

Hoe CHRLY helpt: gemiddeld duurt het 48 tot 72 uur voor we een kandidaat gevonden hebben. Dit lijkt misschien lang, maar we garanderen ook dat we tegen dan een gekwalificeerde kandidaat voor je klaar hebben – iemand die precies overeenkomt met de noden van je organisatie.

Kost per aanwerving

Van het selectieproces tot de onboarding van een kandidaat: recruitment kost geld. Daarom is het belangrijk dat alles zo efficiënt mogelijk verloopt en tot kwaliteitsvolle aanwervingen leidt. Door per aanwerving de kostprijs voor je organisatie te meten, kan je beter voorspellen welke budgetten je in de toekomst nodig gaat hebben, maar ook de kost van je rekruteringsproces optimaliseren. Ga bijvoorbeeld na wel kanaal de beste resultaten oplevert voor het boosten van een vacature.

Hoe CHRLY helpt: met efficiënte processen en scherpe tarieven garanderen we dat de kost voor een aanwerving zo beperkt mogelijk blijft.

Aanvaardingspercentage

Heb je een job aangeboden aan een kandidaat? Dan hoop je natuurlijk dat die het bod aanvaardt. Helaas is dat zeker in IT geen garantie. Kandidaten hebben vaak keuze uit meerdere werkgevers. Natuurlijk kan je onmogelijk verwachten dat iedere kandidaat voor jouw bedrijf kiest, maar als je er keer op keer naast grijpt, dan is er toch iets aan de hand. Misschien focus je op de verkeerde kandidaten of moet je meer investeren in employer branding?

Hoe CHRLY helpt: we gaan uitgebreid in gesprek om de behoeften van je organisatie te kennen. Bovendien kennen we de IT-wereld door en door, zodat we de best mogelijke match vinden en de meest specifieke noden correct kunnen inschatten.

Retentie van nieuwe aanwervingen

Zodra je een goede kandidaat gevonden en aangeworven hebt, wil je natuurlijk zeker zijn dat die persoon voor een lange periode aan boord blijft. Een hoge retentiegraad betekent dat je de juiste keuze hebt gemaakt, maar ook dat je over een goede strategie voor onboarding beschikt en dat mensen gewoon graag voor jouw bedrijf werken. In IT is retentie minstens even belangrijk als rekrutering. Check regelmatig hoe het met je nieuwe collega gaat en waar je eventueel kunt bijsturen.

Hoe CHRLY helpt: rekrutering stopt voor CHRLY niet zodra een kandidaat ergens start. We blijven consultants begeleiden en helpen om doorgroeimogelijkheden te ontdekken. De meeste van onze consultants blijven trouw aan een organisatie en liefst 96% is gedurende een lange tijd actief in het CHRLY-universum. Zo profiteren bedrijven altijd van onze diepgaande expertise.

Klaar om meer succes te oogsten met je recruitmentstrategie? CHRLY helpt om de juiste KPI’s op te stellen en snel de beste kandidaat te vinden. Ontdek er alles over!