Skip to main content

Retentie is de sleutel naar succes: zo bind je IT-talent aan je bedrijf

De schaarste op de arbeidsmarkt is voor ieder bedrijf een uitdaging, zeker op het gebied van IT. Maar wat als je dat IT-talent al aan boord hebt? Het behouden van mensen is minstens zo belangrijk als het aantrekken van nieuwe profielen.

Een markconform loon, flexibele werkdagen, mogelijkheden om thuis te werken, … Het zijn zonder twijfel argumenten om een kandidaat te overtuigen. Maar als de concurrentie dezelfde of betere opties biedt, dan is het geen garantie dat iemand zich voor een lange termijn aan je bedrijf bindt. In een sector zoals IT is er immers veel vraag naar mensen met bepaalde kennis en ervaringen.

Bovendien is het aanwerven van een nieuwe collega een duur en tijdrovend proces. Je wil dus liefst vermijden dat je dit na enkele maanden alweer moet herhalen. Daarom is het belangrijk om vanaf het eerste gesprek in te zetten op retentie. Wat zijn de redenen waarom iemand voor jouw organisatie wil werken? Met deze tips verhoog je de retentiegraad in je organisatie en zorg je ervoor dat IT-talent het schip niet vroegtijdig verlaat.

1. Investeer voldoende tijd in onboarding

Het onboarding-proces is meteen een erg belangrijk moment voor de loopbaan van een nieuwe medewerker in jouw organisatie. Bekijk het als het eerste level in een computerspel: het moet een speler zin geven om de volgende levels aan te vatten. Zorg ervoor dat iemand zich tijdens de eerste dagen in een nieuwe job niet verloren voelt, bijvoorbeeld door er meteen het volledige team bij te betrekken. Voorzie ook voldoende momenten om feedback te geven, zodat medewerkers de kans krijgen om vragen te stellen en problemen aan te kaarten.

Een goede onboarding vormt een sterke basis voor de rest van het avontuur. Zonder dit proces is het vaak al na het eerste level game over.

2. Focus op professionele ontwikkeling

Om naar de volgende levels door te stoten, is het aanleren van nieuwe vaardigheden belangrijk. De tijd dat een IT-medewerker zich een volledige carrière op één domein kon focussen, is voorbij. Technologie evolueert zo snel dat continu leren essentieel is voor een succesvolle loopbaan. Het hoeft dan ook niet te verwonderen dat leermogelijkheden voor jonge generaties onontbeerlijk zijn wanneer ze een job overwegen. Leg hier dus zeker al tijdens het sollicitatiegesprek de nadruk op.

Schakel ook senior medewerkers in om hierbij te helpen. Zo kunnen ze hun ervaring gebruiken om jongere collega’s als mentor te coachen en begeleiden. Dat is ook positief voor de motivatie en betrokkenheid van ervaren collega’s die je organisatie natuurlijk evenmin wil verliezen.

3. Zet in op doorgroeimogelijkheden

Is iemand uitgekeken op het huidige level? Dan is het belangrijk om snel een nieuwe uitdaging te creëren. Ook als een medewerker het gevoel heeft dat zijn/haar huidige rol weinig nieuws te bieden heeft, dan wil dit niet zeggen dat deze persoon de organisatie moet verlaten. Wellicht zijn er doorgroeimogelijkheden naar een andere functie of een ander team. Het voordeel van interne mobiliteit is dat de kennis van een collega niet verloren gaat en je niet vanaf nul moet herbeginnen.

Hou in elk geval de vinger aan de pols en ga na of iemand zich nog voldoende gelukkig voelt in een job. Je kunt ook proactief carrièreopties bespreken of uitpakken met opleidingsprogramma’s.

4. Zorg dat IT deel uitmaakt van je bedrijfsverhaal

Je cultuur is een belangrijke reden waarom iemand voor je organisatie heeft gekozen. Daarom mag het niet bij mooie woorden blijven, maar moeten mensen die cultuur elke dag ervaren. Vroeger gebeurde het al eens dat IT op dit gebied wat afgescheiden was van de rest van de organisatie. Nu is technologie zo belangrijk dat het een cruciale rol speelt in bedrijfssuccessen. Duurzaamheid is in iedere organisatie bijvoorbeeld een prioriteit en IT draagt hierin een serieus steentje bij. Denk aan een ontwikkelaar die de voetafdruk van het bedrijf verkleint door duurzaam te coderen.

Vergeet hoe dan ook niet af en toe een schouderklopje te geven en mensen te feliciteren voor hun aandeel in een succesverhaal. Met een positieve feedbackcultuur vergroot je de betrokkenheid van collega’s, wat hen andermaal een reden geeft om zich langer aan je bedrijf te binden. Of hoe een kleine beloning iemand kan doen popelen om naar het volgende level te gaan.

Ook CHRLY zet in op retentie

Heeft je HR-afdeling geen tijd om te focussen op retentie? Dan loont het om samen te werken met een IT-recruitment agency zoals CHRLY. Onze taak stopt immers niet bij het plaatsen van IT-talent, ook nadien blijven we onze consultants begeleiden. Zo gaan we na of iemand zich gelukkig voelt in een job en helpen we om doorgroeimogelijkheden te ontdekken. Het feit dat de meeste van onze werkkrachten aan boord blijven in een organisatie of in het CHRLY-universum zegt genoeg.

Ook op zoek naar IT-talent dat jouw organisatie op lange termijn komt versterken. Kijk zeker eens naar wat CHRLY voor jou kan doen.