Skip to main content
lamp

5 nuttige weetjes voor je eerste IT-baan

‘Heb je geprobeerd het aan en uit te zetten?’ Het is een bekend zinnetje uit populaire tv-programma’s waarin de draak wordt gestoken met de IT-ploeg van een bedrijf. Maar de werkvloer is veranderd en vandaag is IT het kloppend hart van de organisatie. Jij hebt de sleutel tot succes in handen voor mooie carrièrekansen.

Cloudtechnologie, artificiële intelligentie, automatisering, … In de komende jaren wordt IT nog belangrijker voor bedrijven in de meest uiteenlopende sectoren. Dus als je op zoek bent naar je eerste IT-baan sta je aan het begin van een spetterende carrière vol uitdagingen en kansen. Hou voor een geslaagde carrièrestart rekening met deze tips:

1. Focus niet op technologie, praat over de kansen die jij voor het bedrijf creëert

Virtualisatie, open source, machine learning, DevOPS, … Als mensen naar je job vragen, klinken deze woorden als Chinees en hebben ze geen idee wat je doet. Focus niet op dure woorden of op de oplossingen die je levert, maar leg uit welke opportuniteiten je creëert voor het bedrijf. Hoe je de efficiëntie van teams kan verhogen, hoe je de klantenervaring kan verbeteren, hoe je het bedrijf kan ondersteunen bij het ontwikkelen van nieuwe businessmodellen …

Denk groot! Zelfs als starter kan je een belangrijke rol spelen in het succesverhaal van je werkgever. Je hebt immers een verfrissende kijk op de manier waarop het bedrijf werkt. Neem de tijd om de bedrijfsactiviteiten en de doelstellingen van de organisatie te begrijpen. Zo kan je knelpunten in kaart brengen en de beste en meest kosteneffectieve oplossingen voorstellen voor elke uitdaging.

Op C-level zijn managers niet geïnteresseerd in technologische termen, maar ze zijn bereid veel te betalen voor iemand die hen helpt hun bedrijfsactiviteiten te stimuleren. Als je daarin slaagt, zal je snel de ladder beklimmen

2. Je moet veel ‘talen’ begrijpen

Als IT-expert praat je met bijna elke afdeling in de organisatie. Vermijd daarom de typische ontwikkelaarstaal en probeer de taal te begrijpen van mensen in finance, HR, sales, etc. Als je weet welke hinderpalen zij in hun werk aantreffen, kun je die inzichten vertalen naar technologische oplossingen. Stel dus de juiste vragen en blijf altijd geduldig. Terwijl nieuwe technologie een kleine stap is voor een IT-expert zoals jij, kan het voor je gemiddelde collega een reuzensprong zijn.

Dit klinkt misschien als een enorme opdracht, maar je zal die vaardigheden en expertise door de jaren heen opbouwen. Steel met je ogen en oren, leer van je collega’s en probeer het grotere plaatje te zien van hoe IT en het gebruik van technologie in een bedrijf zijn geëvolueerd.

3. IT is een teamsport

We weten dat er een ‘I’ is in IT, maar er is ook een ‘T’. En de ‘T’ staat voor ‘Team’. Meestal maak je deel uit van een groter team. Hoe groter de organisatie, hoe meer IT-profielen er in het ecosysteem zijn. Maar zelfs in kleinere bedrijven werk je altijd samen met anderen. Net zoals sommige voetballers er zijn om voorzetten te geven zodat de spitsen doelpunten kunnen scoren, zorg jij er als IT-expert voor dat andere mensen successen kunnen behalen. Anders gezegd, je moet in zekere mate kunnen samenwerken.

Als mensen beseffen dat ze met jou kunnen praten en hun uitdagingen kunnen bespreken, zal je ook veel meer voldoening halen uit je werk. Zoals elke baan heeft ook IT moeilijke momenten. Maar onthoud: een teamspeler staat er nooit alleen voor.

4. Leer offline te gaan

Verantwoordelijk zijn voor het succes van een bedrijf is fantastisch, maar er hangt ook een prijskaartje aan. Je kunt jezelf gemakkelijk verliezen in je taken en lange uren maken. Zorg ervoor dat je je stress op kantoor laat en ga offline als je thuiskomt. Werk je thuis? Maak dan een aparte werkplek en probeer een ritueel te vinden om je dag te beginnen en te eindigen. Je kunt bijvoorbeeld gaan wandelen om je hoofd leeg te maken.

Zelfs de beste teamspeler heeft wat tijd voor zichzelf nodig. Dus leg uit dat je je e-mails of berichten niet meer leest nadat je je pc hebt afgesloten. Tenzij je hebt afgesproken om stand-by te blijven, uiteraard. Andere dingen kunnen wachten tot morgen.

5. Stop nooit met leren

Jonge mensen zoals jij weten dat afstuderen geen eindpunt is, maar het begin van een levenslang leertraject. Net zoals veel van je collega’s moeten bijscholen om met technologie te kunnen werken, moet jij bijblijven over de nieuwste oplossingen en ontwikkelingen. Niets verandert sneller dan IT, en opleidingen volgen of blogs lezen kan echt een verschil maken voor het bedrijf waarvoor je werkt. Bovendien kan je niet in alles een expert zijn, dus je zal veel leren tijdens je werk en van collega’s.

Klaar voor je eerste baan in IT? Bekijk onze uitdagende jobaanbiedingen en maak een vliegende start!

Leave a Reply